Trenger Tønsberg flere privatskoler for å blir bedre på oppfølging av elever og for å få til et enda bedre læringsmiljø?

Av Anne Holm Moen, Leder i Tønsberg Arbeiderparti, bystyremedlem og medlem i utvalg for oppvekst og opplæring

Alle barn skal ha lik rett til utdanning, uansett sosial bakgrunn. Derfor sier Arbeiderpartiet nei til økt privatisering som tar ressurser bort fra fellesskolen og øker forskjellene blant barn og unge. Vi vil ha en fremtidsrettet fellesskole der alle barn kan lykkes. Den sosialistiske tankegangen er ikke at alle skal bli like, men alle skal ha like muligheter i Norge. Alle skal få muligheten til å bli den beste utgaven av seg selv, og det mener vi at vi løser best ved å styrke fellesskolen. De borgerlige politikerne ønsker flere privatskoler velkommen da det øker den individuelle valgfriheten. Dette vil føre til økte forskjeller i samfunnet, da alle ikke har økonomi til å benytte seg av denne valgfriheten.

Jeg leste i Tønsberg Blad for en stund siden i en sak fra NTB at rekordmange elever går på privatskole. I fjor gikk 23.817 norske elever på private skoler, det høyeste tallet noensinne. Det tilsvarer 3,8 prosent av elevmassen på landsbasis. I Tønsberg er denne andelen på 7,7 prosent. Det var 244 privatskoler i landet i fjor. Hittil i årets søknadsrunde er tolv nye private grunnskoler godkjent for oppstart til høsten.

Tror Tønsberg kan ha godt av konkurranse

I Tønsbergs Blad 27. februar står det om Heltbergskolen som ønsker seg til Tønsberg. Utvalg for oppvekst og opplæring får denne saken til behandling i utvalgsmøtet 7. juni. Kjetil Eide som er skoleutvikler for Akademiet i Norge, morselskapet til Heltberg-gruppen, mener at de offentlige Tønsbergskolene kan ha godt av en utfordring. De oppfatter at Tønsberg kommune driver gode skoler med høy kvalitet. Likevel tror han de kan oppfordre skolene til å ha enda tettere oppfølging av elever, og et enda bedre læringsmiljø. Slik blir skolene bedre. Han synes lærere og politikere i Tønsberg bør se positivt på Heltbergskolene som et supplement og en berikelse for Tønsberg-skolen.

Hva er utfordringene i Tønsbergskolene i dag? Er det at de mangler konkurranse fra privatskoler? Trenger de flere privatskoler for å blir bedre på oppfølging av elever og for å få til et enda bedre læringsmiljø? Arbeiderpartiet mener nei. Det er ikke konkurranse fra flere privatskoler som skal til, da andel privatskoler allerede ligger langt over landsgjennomsnittet. Det er økte ressurser. Tønsbergskolen har vist med omstruktureringer og systematisk arbeid at kvaliteten er høy og ressursbruken effektiv. Men det kommer til et punkt der potensialet for omstruktureringer er tatt ut og mange endringer er utført, og at en uansett står igjen med behovet for økte ressurser.

Erstatter ikke nærskolen

Det er ikke slik at en ny privatskole erstatter en nærskole. Den kommer i tillegg. Mest sannsynlig må skolene som allerede er i kommunen fortsette med like mange klasser på hvert trinn selv om det etableres en ny skole. En ny privatskole må finansieres innenfor driftsrammen kommunen har til rådighet for å drifte skoler. Dette gir skolene en ytterlige utfordring til å drive innenfor rammer som allerede oppleves som utilstrekkelig. Og innenfor det handlingsrommet mener Kjetil Eide at Tønsbergskolene kan ha godt av en utfordring.

Da Tønsberg kom inn i ROBEK, måtte det foretas store kutt i budsjettene for at kommunen skulle ta igjen tidligere underskudd og igjen få råderett over sin egen økonomi. Noen av disse kuttene lever kommunen ennå med og Tønsbergskolene har ennå ikke de rammene som Elev-sjekken (modell for fordeling av ressurser til skolene) har beregnet at de behøver til sin drift. Rektorene har måttet tåle økonomiske utfordringer for å drive gode skoler med høy kvalitet. Og det klarer de i Tønsberg, hver dag.

I 2020 vil det mangle 3.200 lærere, ifølge framskrivninger fra SSB. Det er den store utfordringen for skolene i tiden fremover. Arbeiderpartiet vil møte lærermangelen med økt rekruttering og mener det haster med kraftfulle tiltak. Vi foreslår flere tiltak for rekruttering av tilstrekkelig antall lærere og for å øke gjennomføringen på lærerutdanningen. Vi vil blant annet ha en nasjonal rekrutteringskampanje – særlig rettet mot å få flere menn i skolen.