En far hjelper sine to barn med lekser hjemme på kjøkkenbordet. Foto: Øivind Haug

Tønsberg skal være et godt sted å bo

Tønsberg Arbeiderpartis politikk på bolig

Tønsberg skal ha en variert bebyggelse som skal gjøre det mulig og attraktivt å bo og bosette seg her uavhengig av størrelsen på lommeboka. Vi har en unik beliggenhet med kort vei til Oslo og med svært attraktive arealer for et godt og variert friluftsliv.

Det er viktig at det bygges nok boliger med ulike boligtyper og -størrelser tilpasset ulike befolkningsgrupper, alder og familiesituasjoner. Vi må også bygge og tilby boliger for grupper som har vanskelig for å komme seg inn på boligmarkedet.

Universitetet i Sørøst-Norge ligger nær Tønsberg kommune, og det er viktig at vi også bidrar til ha et akseptabelt utleietilbud som er tilpasset studentene.

I tillegg til at Tønsberg by er et viktig senter for bolig og næring, må vi sikre utvikling av tettstedene som kan dekke de daglige behovene for innbyggere uten at de må reise langt. Vi vil ha en nærhet til tjenester og arbeidsplasser rundt eksisterende områdesentre og lokalsentre.

Tønsberg Arbeiderparti vil:

  1. at Kaldnes vest skal bestå av både bolig- og næringsarealer
  2. at det legges til rette for variert boligbygging tilpasset den enkelte innbyggers behov og muligheter
  3. at det bygges boliger til utsatte grupper, slik at det blir enklere å komme inn på boligmarkedet
  4. ha et områdeløft på Træleborg i forbindelse med etablering av ny svømmehall
  5. at nabolagsverdier som utearealer, hensyn til omgivelser og stedets egenart skal vektlegges i utvikling av byen og nærsentrene
  6. legge til rette for bygging av flere studentboliger for å lette på innleiemarkedet
  7. etablere en permanent visningsleilighet for velferdsteknologi
  8. arbeide for å styrke kollektivaksen Tønsberg – gamle Re
  9. bygge ut gang- og sykkelveier langs fylkesveier der det er størst behov (f.eks. langs Bispeveien, Syrbekkveien, viktige skoleveier, manglende gang- og sykkelvei på Narverødveien og andre strekninger)
  10. gjøre kollektivtrafikken så attraktiv at den kan være et godt alternativ til biltransport
  11. planlegge og gjennomføre ønskede trafikksikkerhetstiltak
  12. bygge billigere og mer tilpassede løsninger uten at kvalitet og trafikksikkerhet blir dårligere (f.eks. smalere gang- og sykkelveier for å spare areal, men breiere der det er mange syklister)
  13. gjennomføre trafikkregulerende tiltak i by- og nærsentrene (parkering, 30-soner, tiltak som stimulerer og prioriterer bruk av sykkel/gange)
  14. påvirke bevilgende myndigheter til å finne en akseptabel løsning for jernbanekryssinga i Halvdan Wilhelmsens allé
  15. påvirke bevilgende myndigheter til å prioritere videre utbygging av Vestfoldbanen