Tønsberg Arbeiderparti til kamp mot barnefattigdommen

Bystyrerepresentant Berit Eivi Nilsen tar kampen for å holde barnetrygd utenfor sosialhjelpsberegning

Berit Eivi

Bystyrerepresentant Berit Eivi Nilsen

Onsdag 6. februar behandlet Tønsberg bystyre saken "Justering av satser økonomisk stønad 2019". Saken omfatter mye, men Tønsberg Arbeiderparti og bystyrerepresentant Berit Eivi Nilsen valgte å fokusere på vårt politiske mål om å motvirke og utryde barnefattigdom. Vi mener barnetrygden ikke skal telle når man beregner sosialhjelp, og Berit Eivi Nilsen tok til orde for det under onsdagens bystyremøte.

Her er hennes innlegg:

"Vi som sitter i dette rommet kan treffe beslutninger som får direkte konsekvenser for folks hverdagsliv – hva enten det gjelder barna i barnehagen, barna på skolen eller eldre på sykehjem. Vi kan bidratil å gjøre folks hverdag bedre, men også verre.

Nå skal vi behandle en sak om regulering av satsene for økonomisk sosialhjelp. En ytelse som innvilges til mennesker som befinner seg i en vanskelig livssituasjon. Noen har barn. Men mens de som har mest får beholde barnetrygden ubeskåret, har et flertall av politikere i Tønsberg kommune vedtatt å frata de som mottar økonomisk sosialhjelp barnetrygden. Det kan vi vel egentlig ikke være bekjent av?

I det tillegget til rådmannens innstilling som ble vedtatt i Utvalg fornærings og samfunnsutvikling er det lagt inn god tid til å endre på den praksisen kommunen har i dag. Vi har tid til å planlegge for at barnetrygden holdes utenfor når størrelsen på sosialhjelpen skal beregnes. Det er ikke Arbeiderpartiets første ønske at dette først skal skje om et år, men vi ser allikevel at dette kan være en vei å gå i den videre behandlingen av saken.

Arbeiderpartiet mener vi bør behandle familier som mottar økonomisk sosialhjelp på lik linje med andre som mottar barnetrygd. Med det forslaget til vedtak som nå foreligger har vi en gylden anledning til å gjøre noen familiers hverdag bedre."