Økt valgfrihet?

Tb.no 3.nov. v/Håkon Hjemly - Bystyrerepresentant for Tønsberg Arbeiderparti Unge Høyre er skuffet over sitt moderparti som i saken om etablering av nok en privatskole i Tønsberg har tatt til fornuft å sier nei. UH ønsker økt valgfrihet, og at det skal få etableres en egen privatskole for begavede barn.

original_1478639333_7932122

Nå er det slik at skoledrift og det som hører til av hjelpetjenester koster svært mye penger. Kommunen får penger fra staten til å drifte offentlige grunnskoler. Beløpet beregnes i stor grad ut i fra antallet skoleplasser, offentlige skoleplasser. For hver privat skoleplass som opprettes, får kommunen overført mindre penger til den offentlige skolen. Den samme pengepotten brukes til betaling for kostnader som følge av enkeltvedtak om tilpasset opplæring, ekstraressurser, PP-tjenester mm. Men disse tjenestene må kommunen betale for alle elever, også de som går i private skoler. Kommunen må også betale for alle elevers skoleskyss dersom de bor lengre unna skolen enn ett visst antall km. Offentlige skoler har vi spredt i ulike skolekretser i kommunen vår, men en skole som foreslått vil ligge kun i sentrum og i stor avstand for alle som bor i andre skolekretser.

Tønsberg har fra før en andel av privatskoler som ligger langt over landsgjennomsnittet. Det betyr også at kommunen får tilsvarende mindre penger fra staten til drift av de offentlige skolene. Tønsberg har ikke spesielt god økonomi fra før, og har ikke råd til enda lavere overføringer fra staten om en ønsker opprettholdt og aller helst øke kvaliteten i den offentlige skolen.

Det er mange elever som har spesielle behov, begavede og andre. Alle har krav på å bli tatt vare på i den offentlige skolen, og ved behov få den hjelp til læring og trivsel som er nødvendig. Den offentlige fellesskolen kan selvsagt bli bedre på å ivareta barn med spesielle behov og vansker, men da trenger vi å få økte ressurser, ikke få de redusert. Forsøket med opprettelse av denne nye profilskolen har økt oppmerksomhet rundt utfordringene med begavede barn i våre offentlige skoler, og det er bra. Dette bør kommunens ledelse, politikere og ansatte i skolene ta på alvor. Her er det en rekke foreldre som i sin fortvilelse ser seg nødt til å rope opp om behov for egen skole, selv om mange av dem helst hadde sett sine barn fungere som normalt i fellesskolen. Begavede barn betyr ikke nødvendigvis vellykkede og populære, og det er viktig at disse får en skolehverdag som stimulerer og hvor de fungerer mest mulig normalt sammen med andre barn. Å skille barn i grunnskolen, for så å håpe de naturlig skal fungere fint sammen i videregående opplæring virker noe ulogisk.

Unge Høyre har nok ikke tenkt gjennom alle sider ved denne saken. De argumenterer først og fremst for økt valgfrihet. Men hvem er det som får økt valgfrihet? De bemidledes begavede barn får nok det, men hva med de som av økonomiske grunner må fortsette i offentlige skole? En offentlig skole som sitter igjen med enda mindre penger til å ta seg av barn med spesielle behov enn tidligere..