Kommunevalg og politisk hestehandel

Tb.no 1.okt. av nytt bystyremedlem og leder av forhandlingsutvalget Harald Haug Andersen. Etter et vel gjennomført kommunevalg med ryddighet og regelverk følger en periode hvor partiene i kommunene forhandler om valg av ordfører og andre sentrale politiske verv og ofte en felles politisk plattform. For denne virksomheten finnes det ingen skrevne regler og ikke sjelden finnes det politiske konstellasjoner som ligger langt unna hva velgerne trodde da de stemte på et bestemt politisk parti. Jeg velger å kalle denne virksomheten for politisk hestehandel, og det er langt fra noe honnørord.

original_1478639332_901771

Dette var også situasjonen etter valget i Tønsberg hvor H og Frp mangler 2 representanter i bystyret for å sikre seg flertall og fortsatt ordførermakt for Petter Berg. Alt før valget gikk Krf inn som et støtteparti for H og Frp til tross for sentrale føringer om at saken om søndagsåpne butikker burde få betydning for lokalpartienes valg av samarbeidsparter etter valget lokalt. Greit etter mitt syn på den måten at de som valgte Krf visste at hva de gikk til etter valget. Selv etter Krfs veivalg manglet det 2 representanter i bystyret for å oppnå 20 som gir flertall og da fremsto V med 2 og Miljøpartiet De Grønne (MDG) med 2 som de mest aktuelle kandidatene.

Både V og MDG var også aktuelle som støttepartier for Ap, SV og Sp som med støtte fra begge ville lage en blokk på 21 representanter i bystyret og sørge for ny ordfører og en ny politikk til venstre i kommunen.

Dette var situasjonen, og naturlig nok forsøkte både høyre- og venstresiden å få med V og MDG på laget.

Sonderinger startet og det viste seg at MDG tidlig valgte mot høyre etter en prosess som etter mitt syn var både spesiell og uryddig. Stikkordsmessig kan denne prosessen oppsummeres slik sett med venstresidens øyne:

• MDG framsatte ingen krav om politiske verv og heller ikke krav om politiske saker som skulle inn i en politisk plattform mot venstresiden

• Venstresiden kom heller ikke i posisjon til å gi MDG tilbud om politiske verv og politiske saker inn i en samarbeidsplattform

• MDG valgte tidlig å inngå en intensjonsavtale med høyresiden og avviste alle forsøk fra venstresiden om å kunne komme i posisjon til reelle forhandlinger

• MDG fullførte ensidig forhandlingene med høyresiden og inngikk en avtale hvor Petter Berg fortsetter som ordfører og Bent Moldvær fra Frp blir ny varaordfører.

• Den politiske plattformen kunne etter vårt syn MDG oppnådd like bra fra mot venstresiden og kanskje vel så det.

Når det gjelder den politiske plattformen så synes det for oss spesielt at miljøpartiet MDG går i kompaniskap med Frp som i manges øyne ikke er partiet som har miljøsaker høyest på dagsordenen.

Det blir litt slik som politisk redaktør i TB Morten Wang uttalte etter at MDG hadde inngått intensjonsavtale med høyresiden. At MDG skal passe på Frp i miljøsaker blir som å sette sauen til å passe ulven.

Min konklusjon er at det som skjedde i Tønsberg etter kommunevalget er et godt eksempel på det jeg kaller politisk hestehandel.

Jeg antar videre at mange som valgte MDG i Tønsberg ikke hadde Frp som sitt førstevalg som samarbeidsparti, og heller ikke var vel heller Bent Moldvær fra Frp førstevalget som varaordfører.

Jeg tror mange som valgte MDG i kommunvalget politisk har sitt hjerte lengre til venstre og sitter skuffet igjen ved at deres stemme holdt H og spesielt Frp ved makten i Tønsberg.

Skuffet over MDGs handlemåte og veivalg politisk er også Ap, V, SV og Sp, men sammen danner disse partiene nå en samlet opposisjonsblokk i bystyret som vil holde høyresiden godt i ørene i de neste 4 år.