Kommuneplanens handlingsdel 2018-2021

Bystyremedlem Anne Holm Moen andre innlegg i bystyret 21.juni

Kommuneplanens handlingsdel 2018-2021

Det er positivt at rådmannen har lagt om budsjettprosessen slik at vi har innsikt i de foreløpige rammene for de 6 områdene allerede i kommuneplanens handlingsdel. Rådmannen gir forslag til tiltak som ønskes gjennomført i 2018 og 2019-2021 basert på føringer fra regjeringen og tidligere politiske beslutninger i bystyret.

Ved at rådmannen kommer med forslag til tiltak nå, gir det oss politikere tid til å vurdere omprioriteringer innenfor foreslåtte rammer og en prosess på hva som ønskes innarbeidet dersom handlingsrommet endres innen budsjettet skal behandles.

Tiltak som er lagt inn i rammen til Oppvekst for 2018 er tidlig innsats i barnehagene med 2,1 mill, tidlig innsats i barnevernet med 0,5 mill og gjeninnføring av leirskole med 1,7 mill. I tillegg er det lagt inn noe til utvidet drift ved Belmar barnehage med 0,6 mill. Det summerer seg til 4,9 mill, mens tiltakene er lagt inn med 4,6 mill i rammen og 0,3 mill blir da effektivisering i nåværende drift.

Det er også usikkerhet knyttet til antall nye elever og hvor mange nye klasser dette utløser. Det er lagt opp til at utvidelse i antall klasser må løses innenfor allerede oppsatt ramme for 2018. Dette kan svekke utgifter til spesialundervisning og tilpasset opplæring. Endelig elevtelling blir gjort 1. september og da vil kommunen ha en endelig oversikt over antall klasser i Tønsberg-skolen skoleåret 2017/2018.

Det er også lagt inn 2,0 mill som investering til å oppgradere IKT – kompetanseutvikling og utstyr i skole og barnehage.

Andre tiltak er også nevnt, men som videreføres innenfor ramme eller er lagt inn med beløp i 2019-2021.

Både i UOO og i Formannskapet ble følgende fremmet innarbeidet i handlingsdelen:

• I budsjettet for 2018 skal økningen av barnehagenes økonomiske rammer og konkrete tiltak mot barnefattigdom være prioriterte områder.

• Inntektsgraderte satser i SFO og søskenmoderasjon på tvers av barnehage og SFO vurderes igangsatt når kommunens økonomi tillater det.

• Åpen barnehage vurderes igangsatt når kommunens økonomi tillater det.

De to siste punktene er også rådmannens innstilling på saker senere på sakslisten. Dette er alle punkter med stor sosial profil som Arbeiderpartiet støttet både i UOO og i Formannskapet, for innarbeides i handlingsdelen.