Jeg vil ikke og vi kan ikke!

Av Ketil R. Teigen. Bystyrerepresentant Tønsberg Arbeiderparti  Publisert: 29. mars

Vi trenger flere sykehjemsplasser nå, og mye tyder på at vi trenger veldig mange flere i årene som kommer. Bystyret i Tønsberg har vedtatt å bygge sykehjem på Hogsnes sent, men godt. Det er bare et stort problem, jeg tror ikke det er nok. Når det står ferdig vil det fortsatt mangle sykehjemsplasser.

Vi kan ikke stikke hue i sanda og tro at behovet forsvinner fordi vi skal jobbe smartere, løpe fortere og bruke nye elektroniske løsninger som skal gjøre at eldre kan bo lengre hjemme.

Vi vet at vi blir mange flere eldre i årene som kommer. Mange flere vil ha stort hjelpebehov og mange trenger en sykehjemsplass.

Jeg mener at vi må ta en beslutning så snart som mulig om å bygge et nytt sykehjem i sentrum f.eks på tomta der gamle Træleborg sykehjem ligger nå.

Kommunen kan i perioder ikke ta imot pasienter

Jeg vil ikke og vi kan ikke fortsette å late som vi ikke ser at vi kommer til å mangle mange flere sykehjemsplasser hvis vi ikke bygger 2 nye sykehjem så fort som mulig. Når kommunen i perioder ikke kan ta imot utskrivningsklare pasienter fra sykehuset er det bare toppen av isfjellet. Det kommer ikke til å bli et mindre behov i framtiden heller tvert imot.

Mange eldre lider og er utrygge, de pårørende er opprørte og fortvilet. De ansatte føler seg til tider maktesløse og de snur alle steiner, effektiviserer og improviserer, men må fortvilt se at det ikke er nok kapasitet og ressurser til å hjelpe alle de som burde få en trygg og god sykehjemsplass. Dette må vi ta tak i, og vi må frigjøre ressurser selv om det ser fryktelig vanskelig ut.

Som bystyrerepresentant i Tønsberg er det et ansvar jeg må være med å ta. Det betyr at vi må prioritere tøft framover. Det betyr at vi ikke kan unne oss mye nytt i årene som kommer. Som kommune må vi trolig i de nærmeste årene vurdere alle nye investeringer opp mot behovet for 2 nye sykehjem, flere trygge sykehjemsplasser og heldøgnsbemannede omsorgsplasser. De eldre skal få god omsorg, riktig behandling og rett pleie når de trenger det. De eldre skal ha og de skal få en trygg og verdig alderdom. Det er vårt ansvar som politikere å sikre at de får det når de eldre ved hjelp av sine nærmeste ikke lenger klarer å sørge for det selv. Jeg vil og vi får det til, hvis bare det politiske flertallet vil.

Tre spørsmål til posisjonen

Mitt spørsmål til posisjonen i Tønsberg er derfor:

■ Vil Høyre og Fremskrittspartiet i Tønsberg sikre at det blir nok heldøgnsbemannede omsorgsplasser og sykehjemsplasser til de eldre når de trenger det?

■ Vil H og FRP investere i et nytt sykehjem i sentrum?

Ketil T.