KLIMAVENNLIG TRANSPORT

Arbeiderpartiet vil kutte klimagassutslippene fra veitransport nasjonalt og lokalt. Det vil vi gjøre gjennom å satse på elbiler, hydrogenbiler og andre nullutslippskjøretøy.

V/Ketil R. Teigen, Tønsberg Arbeiderparti

Samtidig vil vi bygge ladestasjoner for elbiler og fyllestasjoner for hydrogenbiler. Vi vil at alle biler som selges i 2025 skal være nullutslippsbiler, samtidig som vi satser på bæreraftig biodrivstoff.

Det er i byområdene man kan få gjort mye for å redusere klimagassutslippene. Vi vil prioritere kollektivtrafikken og bidra til smartere byplanlegging for å redusere transportbehovet. Arbeiderpartiet har foreslått å øke bevilgningen til kollektivtrafikk i storbyene med 700 millioner kroner i 2017. Vi har også foreslått å øke bevilgningene til jernbanevedlikehold med 400 millioner kroner i 2017, og planlegging av InterCity med 200 millioner kroner i 2017. Dette er både god klimapolitikk og god samferdselspolitikk.

Norge har en formidabel forpliktelse: Vi skal kutte klimagassutslippene med 40% innen 2030, ifølge Paris- avtalen . Det haster å ta grep og få målbare resultater. Alle må med i denne dugnaden hvis vi skal nå målet, derfor vil vi satse på ladestasjoner og fyllestasjoner over hele landet slik at alle kan kjøre nullutslippsbiler etter hvert.

Stoltenberg II-regjeringen sørget for å kutte avgiftene på mange hybridbiler med mange tusen kroner. Dette var med på å få Norge til verdenstoppen i kjøp av hybridbiler. Ingen steder selger elbiler så godt som i Norge. Det er fordi den rødgrønne regjeringen innførte avgiftsfritak for elbiler. Vi vil at det fortsatt skal lønne seg å foreta gode klimavalg. Derfor vil vi fortsatt ha en politikk som gjør at det fortsatt skal lønne seg å kjøpe elbil framfor fossilbil.

Arbeiderpartiet er beredt til å ta ansvar for å kutte klimagassutslippene gjennom vår politikk. Jobben må vi imidlertid gjøre sammen.

Miljø