Interpellasjon 25. april 2018 - Det digitale utenforskapet

av Lisbeth Johansen, Arbeiderpartiet

Til ordfører Petter Berg

I bystyret 13. september 2017 hadde jeg en interpellasjon om det digitale utenforskapet for innbyggerne våre.

Jeg er nå leder av Seniornett Tønsberg med et fulltallig styre. Det ønskes en avklaring fra kommunen på hva som kan forventes av bistand til våre innbyggere.

Seniornett har fått en god oversikt over behovet og utfordringen. Vi har bla utført en spørreundersøkelse blant medlemmene.

Ordfører svarte at han var enig om at det er behov for hjelp og opplæring for eldre, og at «1:1 opplæring eller små grupper kan holdes i alle sentrene når det er interesse for det». Men da må tilbudet komme. Det er også et kostnadsspørsmål.

Kommunen skulle få en samlet oversikt over tilbudet om dataopplæring for seniorer, og rådmannen skulle utarbeide en orienteringssak til politisk behandling.

Nå slipper rådmann det da Seniornett Tønsberg har en oversikt over behovet.

Seniornett låner gratis lokaler på Midtløkken til medlemsmøter, styremøter og kurs, det er bra. Det er nå bekostet oppgradert internettilgangen i møterommet som ikke var tilstrekkelig.

Vi prøver å skaffe frivillige til bla å holde kurset/forelese, men det er ikke tilstrekkelig ifht behovet da opplæring bør gis 1:1. Derfor er det behov for bistand fra kommunen.

Er det ønskelig kan kommunen samarbeid med Seniornett Tønsberg.

På Høyres landsmøte ble det vedtatt - Sitat: «at all skriftlig kommunikasjon med myndighetene skal være digital innen 2025, men hvor målrettede tiltak settes inn for de som vil kunne falle utenfor det digitale samfunnet».

Er våre innbyggere klar for dette, og hva er målrettet tiltak og hvem skal bekoste opplæringen for at det offentlige skal spare 1 milliard?

Ordfører jeg spør igjen:

Vil kommunen bistå med å hjelpe de som ikke henger med i den digitale utviklingen til en lettere hverdag ved å opprette tilbud i de kommunale servicesentrene ol der eldre og andre som trenger det kan få hjelp, råd og opplæring i bruk av digitale verktøy?

Svar fra ordfører

Jeg er glad for det arbeidet Seniornett utfører for å øke den digitale kompetansen hos eldre i kommunen. Som interpellanten nevner er det lagt opp til trådløst nett på Midtløkken. Dette er midlertidig, og ikke så god som vi ønsker. Det jobbes imidlertid med fullt internett på Midtløkken og de andre bo- og servicesentraene i kommunen.

Etter siste interpellasjon er det jobbet med et opplegg for digital veiledning i Servicesenteret. Dette er ikke avsluttet da enheten har vært under omorganisering, men skal være klar før sommeren.

I hovedsak går dette ut på å gi individuell veiledning til innbyggere i Tønsberg kommune som ønsker starthjelp for å ta i bruk digitale tjenester.

Det skal være både drop-in tjenester samt at man kan bestille egen veileder på bestemte tidspunkt to ganger pr uke. Det gis veiledning i bruk av offentlig informasjon på nett, samt bruk av tekstbehandling og e-post, herunder oppsett.

Jeg vil også nevne et tiltak i regi av Vestfold Røde Kors som kalles «Digital Senior». Dette er testet ut i Hordaland og nå er turen kommet til Vestfold. «Digtital Senior» er en ny aktivitet som handler om å gi en hjelpende hånd til de som står på utsiden av det digitale samfunn, dvs. digitalt utenforskap. Digitalt utenforskap kan føre til ensomhet og evt. påfølgende psykiske plager.

Prosjektet går ut på at den frivillige har gjennomgått opplæring fra de lokale Røde Kors-foreningene før de møter en senior til opplæring. Opplæringen mellom den frivillige og senioren foregår en til en, og ikke som et kurs med mange tilstede. Dette for å sikre at opplæringen er nyttig for den enkelte Senioren og de frivillige møtes to ganger i uken i 10 uker. Møteplassen de benytter er det vi som kommune som bistår med, f.eks. en frivilligsentral, biblioteket e.l. Det er 19 leksjoner som gjennomgås i løpet av de 10 ukene, og senioren forplikter seg til å ta frem nettbrettet og øve mellom møtene. Ved endt kurs har den frivillige hjulpet senioren til økt mestring som varer. Målgruppen er seniorer som har for lav kunnskap om digitale verktøy til å kunne få utbytte av konvensjonelle kurs i digitale verktøy rettet mot seniorer. Det benyttes nettbrett som verktøy.

Til slutt vil jeg også nevne den innsatsen som gjøres fra næringslivet, bl.a. fra banker som også har hatt kurs på Midtløkken.

Lisbeth Johansen