Ikke mer penger til skole, ikke mer til barnehage og ikke mer til bedre eldremat

Tb.no 22.des. - Debatt v/Gruppeleder Per Martin Aamodt Budsjettet for Tønsberg kommune ble vedtatt i bystyret 14. desember. Tønsberg kommunes økonomiske situasjon er fortsatt presset og det er små muligheter for påplussinger på de ulike sektorer av kommunens virksomhet.

Opposisjonspartiene V, SV, Sp og Ap gjorde et alvorlig forsøk på å finne noen ekstra kroner slik vi kunne plusse på: • 1 mill. til styrking av rammen for skolene • 1 mill. til styrking av barnehagesektoren – primært til dekning av vikarutgifter • Kr. 300.000 til økning av kostøret ved kommunes sykehjem fra kr. 50 til kr 70.-. Som inndekning av disse kr.2.3 mill. ville vi bruke parkeringsinntekter ved omgjøring av en del parkeringsplasser i Tønsberg sentrum som er reservert for en del kommunalt ansatte til parkeringsplasser for byens handlende og besøkende publikum. Ved dette ville vi sikre friske penger til gode formål samtidig som vi oppfylte kommunens ønsker og planer om redusert arbeidsparkering i sentrum og stille flere parkeringsplasser til rådighet for beøkende og handlende i sentrum. Vi hadde kanskje trodd at posisjonspartene H, Frp, KrF og Mdg også kunne være med på et slik forslag, men den gang ei. Anført av Henning Wold fra H ble forslaget sablet ned på et formelt grunnlag og ble nedstemt.. Så fikk heller de gode formål vike. Det ble sett som et stort problem fra posisjonens side at forslaget var ikke drøftet med de ansattes organisasjoner. Wold framstilte dette som et avgjørende ankepunkt mot vårt forslag. Så vidt opposisjonen kan se foreligger der ingen tariffmessige avtaler som skulle tilsi slike drøftinger, siden avtale om parkeringsplass er personlig avtale for dem det gjelder og det sies heller ingen ting om hvor i sentrum parkeringen skal skje. Så vidt vi har brakt i erfaring er det 147 ansatte som har fast bilgodtgjørelse og tilhørende avtale om fri parkeringsplass. Når kommunen har nesten 2900 ansatte så kan vi ikke se at dette skulle tilsi noen overordnede drøftinger med de ansattes organisasjoner. Vi mener dette må ligge innenfor arbeidsgivers styringsrett. Vårt forslag ville tilsi frigjøring av parkeringsplasser for allmennheten mot at kommunen skulle legge til rette for arbeidsplassparkering på deler av Bjørn Farmandtomten for kommunens tjenestebiler og ansatte som var helt avhengig av bruk av egen bil i kommunens tjeneste. For øvrige ansatte, som for øvrig er det store antallet her, er det heller ikke i dag noen tilrettelegging for parkering fra kommunens side. Vi i opposisjonen synes det var synd at det hele endte slik. Både skolesektoren og barnehagesektoren hadde stort behov for mer penger og beboerne på kommunens sykehjem hadde sikkert ønsket et høyere standard på matserveringen. Forhøyet standard på matserveringen var også ønsket av kommunens eget eldreråd. Posisjonen med Henning Wold fra H i spissen sørget for at våre gode intensjoner ble «skutt» ned. Det er vi leie for på vegne av våre skoler, barnehager og sykehjem som sliter med knappe økonomiske rammer. Formalismen seiret denne gangen godt iscenesatt av Henning Wold.