Her er Tønsberg Arbeidepartis løsning på jernbanebråket:

Tønsbergs Blad 4.sept - Vi har løsningen

Ny linjeføring og stasjonsplassering for jernbanen i Tønsberg

Nåsituasjonen.

Bane Nor forslår to alternativer for utredning og valg av ny linjeføring i Tønsberg.

• Nøtterøykorridoren med stasjonsplassering i Tønsberg sentrum

• Vear-korridoren med stasjonsplassering ved Eckerbergsgate noe lenger nord i forhold til nåværende stasjonsplassering i Tønsberg sentrum

Etter behandlingen i kommunestyret på Nøtterøy og bystyret i Tønsberg sies det klart nei til Nøtterøykorridoren og det er liten entusiasme også til Vear-korridoren. I begge kommuner ønskes Jarlsberg-alternativet inn i det videre utredningsarbeid, og dette er også det klart foretrukne alternativet for flertallet i kommunestyre/bystyre på Nøtterøy og i Tønsberg.

Slik det ser ut nå vil Bane Nor ikke akseptere at Nøtterøy-korridoren tas ut, og mye tyder på at de heller ikke ønsker Jarlsberg-alternativet videre utredet.

Fra Bane Nor pekes det på at statlig reguleringsplan kan bli løsningen siden kommunene Nøtterøy og Tønsberg ikke aksepterer deres forslag til utredningsalternativer for ny linjeføring.

Forslag til alternativ linjeføring og stasjonsplassering fra Tønsberg Arbeiderparti.

I den foreliggende situasjon ønsker Tønsberg Arbeiderparti å foreslå en alternativ linjeføring og stasjonsplassering.

Stikkordsmessig kan forslaget skisseres slik:

• Ny linjeføring fra nåværende dobbeltspor delvis i nåværende Jarlsberg-tunnell og delvis i nytt tunnell-løp i fjell som ender ut i området i nærheten av nytt legevaktbygg ved Kjelle. Derfra ny linjeføring med tilkobling til nåværende Jarlsberg-trase langs Semslinna

• Ny stasjonsplassering i fjell inne i Frodeåsområdet så nært sentrum som mulig i forhold til aktuell linjeføring som skissert ovenfor.

• Fra nåværende stasjonsområde i sentrum benyttes nåværende jernbanelinje og deler av Jarlsberg-tunnellen til tilbringertjeneste fra sentrum til ny stasjon inne i fjellet med førerløst tog som går kontinuerlig tilknyttet hver avgang/ankomst til ny stasjon, eller at det etableres rullende fortau i samme trase helt overbygget.

• Nåværende jernbanesløyfe i Tønsberg sentrum fjernes og benyttes til ny byutvikling med boliger, infrastruktur næringsbygg.

• Nåværende jernbanekryssing i Halfdan Wilhelmsens alle fjernes.

• Nåværende jernbaneområde benyttes til utvikling av en helt ny bydel med boliger, forretningsbygg, næringsbygg og parkeringsplass hvor togreisende med sykkel og bil kan parkere og benytte førerløst tog eller rullende fortau til ny jernbanestasjon.

Videre arbeid med vårt forslag.

Vi lanserer vårt forslag med sikte på å få debatten inn i et mer framtidsrettet og konstruktivt spor. Siden det nå ser ut til at vi ender opp med en statlig reguleringsplan håper vi på et regjeringsskifte etter kommende valg hvor Arbeiderpartiet igjen inntar regjeringskontorene. Vi vil da politisk ovenfor eget parti sentralt argumentere videre for vårt forslag til løsning på linjeføring og stasjonsplassering.

Dersom det ikke skulle bli et regjeringsskifte etter valget, vil vi uansett arbeide politisk for tilslutning til vårt forslag.

Vi mener dette er et godt og fremtidsrettet forslag som bygger opp under Jarlsberg-alternativet og klart avviser både Nøtterøy-korridoren og Vear-korridoren som begge medfører store ulemper for våre aktuelle kommuner.

Jernbanegruppa i Tønsberg Arbeiderparti

Ap