Hvordan kan Giske-saken gi AP i Tønsberg fall på meningsmålingen?

Mary-Ann Oshaug, bystyrerepresentant for Arbeiderpartiet Tb.no 12. januar 2018,

Hva har Giske saken med en reduksjon på åtte prosent i en meningsmåling i Tønsberg å gjøre. Giske sitter jo ikke i bystyret i Tønsberg, sier Mary-Ann Oshaug.

Jeg sitter her og undrer meg på hva er grunnen til at velgerne flykter fra Arbeiderpartiet. På landsplan har AP i dag en historisk lav tilslutning på under 20 prosent. I Tønsberg har AP gått ned åtte prosent på en meningsmåling.

Noen sier det er på grunn av Giske-saken. Jeg stiller meg undrende til det. Hvordan kan en person som Giske og hans uakseptable handlinger føre til den store medlemsflukten?

Det Giske har gjort har ikke noe med APs politikk å gjøre. Det er ikke AP og alle de andre som sitter på stortinget og i kommunestyrer rundt omkring i Norge som AP-representanter som har gjort det Giske har gjort.

Ingen forsøk på hemmelighold

Hadde AP ledelsen med Jonas i spissen forsøkt å hemmeligholde varslene mot Giske, så hadde jeg forstått at folk hadde reagert negativt. Men det er jo det motsatte som er realiteten. Jonas og resten av styringsgruppa i ledelsen i AP sentralt har jo vist stor handlekraft og behandlet Giske saken med full åpenhet og høyest prioritet. De vil til bunns i denne saken og de vil ha denne problematikken som høy prioritet i partiet.

En annen ting hva har Giske saken med en reduksjon på 8 prosent i en meningsmåling i Tønsberg å gjøre. Giske sitter jo ikke i bystyret i Tønsberg.

Nei det er mye en kan lure på ang hva som egentlig er årsaken til flukten fra AP. Om det er slik at Giske saken er årsaken da vil kanskje det samme skje for Høyre nå som flere har sendt varslinger om flere politiker i det partiet. Det samme gjelder FRP.

Kanskje media har en medvirkning også. Når det gjalt AP og Giske saken var det jo en enorm mediadekning hvor media hele tiden vurderte og spekulerte i håndteringen av denne saken. Sakene i Høyre og FRP har nesten ikke blitt nevnt.

I saken i Tromsø har de ikke våget å nevne navnet på han som er fengslet. Jeg vet hvem han er. Så er det saken fra Venstre som media heller ikke sier noe om. Media kan være veldig avgjørende for hvordan folk oppfatter ting. Media har stor makt i samfunnet.

Er det noen der ute som har noen tanker om det jeg undrer meg over?