Fortsatt kø takket være Frps årelange bomsirkus

Aktuell kommentar tb.no 31.mars av Harald Haug Andersen Det påstått bilvennlige partiet Frp har sørget for at bilkøer og dårlig fremkommelighet, også for kollektivtrafikken, i Tønsberg-regionen fortsatt er en realitet og et økende problem til nytt veisystem forhåpentligvis er på plass om mange år fram i tid.

original_1478639344_086666

Det påstått bilvennlige Frp har sørget for at bilkøer og dårlig framkommelighet, også for kollektivtrafikken, fortsatt er en realitet og et økende problem.

Tønsberg bystyre behandlet sak om finansiering av planleggingsmidler til nytt veisystem i Tønsberg-regionen i sitt møte 16. mars. .

For oss som var til stede opplevde vi på nytt Fremskrittspartiet i fri dressur med Bent Moldvær og Bent Kittelsen i hovedrollene hvor de på nytt uttrykte sin prinsipielle motstand mot alt som smaker av bomfinansiering.

Jeg tillater meg å kalle det hele et bidrag i det jeg kaller Frps bomsirkus som har pågått her i området i årevis. I debatten i saken i bystyret uttaler Moldvær at alle partier har samme mål i denne saken – nemlig å få bygget nye veisystemer. Jeg må si meg sterkt usikker på om dette er riktig.

Jeg mener bestemt at Frp bruker saken til å vinne politisk oppslutning i beste populistiske stil, så får spørsmålet om bygging av nye veisystemer seile sin egen sjø. Det er jo heller ingen ny situasjon for dem som har fulgt saken om veisystemer i Tønsberg-regionen i noen år.

Ved årsskiftet 2017 vil bommene som finansierte veipakke Tønsberg fase 1 tas ned da prosjektet er nedbetalt. Det er da grunn til å minne om at veipakke Tønsberg også hadde en planlagt fase 2 hvor ny Nøtterøy-forbindelse var et vesentlig element.

Fram mot kommunevalget i 2003 brukte Frp lokalt i Tønsberg, Nøtterøy og Tjøme all sin energi til å uttrykke sin motstand mot bompengefinansiering av fase 2 og bompengefinansiering generelt. Dette ga god uttelling ved kommunevalget og Frp erobret politisk styrke og ordførerposisjonene i alle de tre kommunene i perioden 2003–2007.

Disse posisjonene brukte Frp til å få stoppet planlagt veipakke Tønsberg fase 2. Derfor står vi der vi er i dag med et nesten nedbetalt men halvferdig veisystem uten ny Nøtterøy-forbindelse.

Min påstand er at om fase 2 hadde blitt fullført som planlagt, så hadde vi for lengst hatt et ferdig utbygget nytt veisystem i Tønsberg-regionen som i løpet av få år hadde vært nedbetalt og bommene kunne tas ned.

Men der er vi altså ikke. Etter stoppen i perioden 2003–2007 med fase 2 er vi satt tilbake til ny planleggingsfase og årene går.

Det påstått bilvennlige partiet Frp har sørget for at bilkøer og dårlig fremkommelighet også for kollektivtrafikken i Tønsberg-regionen fortsatt er en realitet og et økende problem til nytt veisystem forhåpentligvis er på plass om mange år fram i tid.

Det er med denne bakgrunn at jeg tillater meg å spørre på nytt om vi har samme målsetting? Jeg tror bestemt ikke det.

Nytt stortingsvalg skal gjennomføres høsten 2017 og nytt kommunevalg kommer høsten 2019. Jeg mistenker at Frps opptreden i Tønsberg bystyre 16. mars var opptakten til en ny lang valgkamp hvor motstanden mot bompenger igjen forventes å gi politisk gevinst for Frp.

Jeg tror partiets lokale strateger har oppskriften klar: Vi bruker motstanden mot bompenger for alt den er verdt–så er det ikke så nøye om vi får nye veisystemer.

Frps bomsirkus fortsetter ufortrødent videre. Så får øvrige ansvarlige partier ta ansvar for at vi lykkes bedre denne gang. Frp gir inntrykk av at de har alternative finansieringsmuligheter til bompenger. Øvrige partier, også Frp hvis de er ærlige mot seg selv, vet at dette ikke er tilfelle.

Harald Haug Andersen, bystryremedlem