Forslag om blågrønn kvalitet stanset i formannskapet.

Blågrønn faktor er et verktøy for bruk i byggenæringen og går ut på å legge inn ulike former for overvannshåndtering i byggeprosjekter i bynære områder. Lisbeth Johansen (Ap) mener bruk av blågrønn faktor bør inn i kommuneplanens handlingsdel.

Høyre og Frp stemte imot da Lisbeth Johansen (Ap) i forbindelse med behandlingen av kommuneplanens handlingsdel 2019-2022, foreslo et krav om at Tønsberg kommune sikrer blågrønn kvalitet i byggeprosjekter i bynære områder med harde og tette overflater.

Forslaget fikk flertall i Utvalg for nærings- og samfunnsutvikling (UNS) mot stemmene fra Høyre og Frp, men Johansens glede var kortvarig. I formannskapet, fire dager senere ble forslaget sendt ut i skyggenes dal. Høyre og Frp sikret seg flertall mot forslaget.

Blågrønn kvalitet i byggenæringen ble utviklet Etter initiativ fra Miljødepartementet i 2013 av fagfolk fra kommune og byggenæring i Oslo og Bærum. Blågrønn faktor er en metode å sikre at uterom i byggeprosjektene oppfyller minimumskrav til vannhåndtering, vegetasjon og biodiversitet.

– Vi ser et eksempel på dette i prosjektet Havegaten på Kaldnes, sier Johansen som mener flere byggeprosjekter i Tønsberg kommune kunne brukt

Blågrønn faktor for overvannshåndtering.

En kartleggingsstudie viser at det kun er sju kommuner i Norge som har tatt i bruk Blågrønn faktor som verktøy i byggesaker. Johansen hadde håpet av Tønsberg kunne bli en av dem.

Fremtidens byggenæring, som har skrevet mye om Blågrønn kvalitet tror at den lave interessen blant kommunene skyldes flere forhold, blant annet at Blågrønn faktor er en metode for å ivareta samfunnets behov i større grad enn å ivareta utbyggers interesser og at flere av faktorene i metoden, som sosiale og økologiske verdier, er lite målbare, i motsetning til bruk av tid og penger i byggeprosjektet.

Kommuneplanens handlingsdel skal til endelig behandling i Tønsberg bystyre. Høyre har overfor Johansen antydet at man med en endring av teksten i forslaget, kan vurdere på går inn for ordningen.

Bystyrerepresentant og gruppesekretær for Tønsberg Arbeiderparti, Lisbeth Johansen

Lisbeth Johansen