Fattigdom skaper isolasjon i vinterlandet Norge

Tb.no 26.aug. - Meninger av Ketil R. Teigen, Bystyrerepresentant Dette til stor smerte og fortvilelse for den som lever hver dag og hver time av døgnet med de bekymringer som dette medfører.

original

Det er et gapende sår mellom de fleste av oss som har mer enn vi trenger og de som ikke har nok til seg og sine nærmeste. Det er de samme innbyggerne som heller ikke kan delta i samfunnet på lik linje med de fleste andre. Dessverre er for mange fattigdom forbundet med skam og mange isolerer seg.

Dette rammer den enkelte person hardt. Uansett om det er barn, ungdom, voksen eller eldre som rammes, så er dette farlig for den det gjelder og for samfunnet.

Når forskjellene øker og flere har mer enn de behøver, ja da er det stor sannsynlighet for at opplevelsen av fattigdom og urettferdighet blir sterkere for de som ikke får ta del i denne velstandsfesten.

Det er da svært skremmende å se at regjeringen fortsetter å legge tilrette for økte forskjeller i Norge. Arbeidsledigheten stiger, midlertidigheten øker og forbrukslånene vokser samtidig som fellesskapsverdier selges ut, privatiseringen øker og de rike får mer av kaka.

Dette skjer på Høyre og FRP sin vakt nå som ikke alle har mat, klær, bolig, jobb og økonomi til å delta som andre i samfunnet.

Vi trenger en forandring, vi trenger å styre landet slik at alle kan delta og bidra til fellesskapet som vi er en del av. Vi vet hvilken retning vi må gå for mer fellesskap, mer solidaritet og mer varme i samfunnet. Vi vet at arbeid til alle er jobb nr. 1 og vi vet hvem som kan styre oss dit vi skal. Da er det godt at vi har et valg. Vi kan bytte ut regjeringen ved neste stortingsvalg, vi kan stemme på Arbeiderpartiet. Slik endrer vi retning og slik kommer vi dit vi vil, til et samfunn hvor alle blir inkludert og hvor alle kan delta med løftet hode i sitt eget lokalsamfunn.