Nærbilde av rør på en gassfabrikk. Foto: Øivind Haug

Et levedyktig næringsliv med gode arbeidsplasser

Tønsberg Arbeiderpartis politikk på næring

Vi må skape verdier med et levedyktig næringsliv med gode arbeidsplasser, slik at vi har noe å leve av. Vår velferd er avhengig av at flest mulig bidrar i lønnet arbeid. Tønsberg har mange offentlige arbeidsplasser. Men vi trenger å tiltrekke oss flere private arbeidsplasser. Vi trenger derfor en aktiv næringspolitikk som er attraktiv og forutsigbar for næringslivet og gir mulighet for å stimulere til nye næringer.

Vi må involvere næringslivet aktivt i arealplanlegginga for å tilrettelegge arealer slik at næringer kan utvikles, og at vi blir en attraktiv kommune å etablere seg i. For å tiltrekke oss et variert næringsliv må vi tilby et mangfold av næringsarealer.

Tønsberg Arbeiderparti vil:

1. være best på byggeklare næringsarealer som næringslivet etterspør
  2. styrke og forsterke næringsmiddelindustrien på Åskollen som et regionalt næringssenter
  3. legge til rette for en god og forutsigbar løsning for Findus med alle sine arbeidsplasser
  4. være en næringsvennlig og aktiv tilrettelegger og samarbeidspartner for næringslivet
  5. ha dialog med Esso om utvikling av Esso-området på Slagentangen slik at det i størst mulig grad brukes til grønne næringer
  6. legge til rette for en industriell utvikling på Ås, Rygg, Esso-området, Ødegården (Gulli) og Linnestad
  7. bevare og ta hensyn til arbeidsplasser når det er spørsmål om omregulering av næringsområder
  8. opprette et transformasjonsfond for næringsområder der kommunen har interesser i form av eid arealer eller festetomter
  9. forenkle og stimulere småbedrifters mulighet til å delta i anbudsprosesser
  10. legge til rette for et kompetansemiljø på velferdsteknologi i samarbeid med næringene for å teste ut nye måter å ivareta brukerne på
  11. stimulere til handel i sentrum og i senterområdene som dekker innbyggernes daglige behov for handling