Nærbilde av et orkester som øver i Operaen. Foto: Øivind Haug

En stolt, raus og sunn kommune

Tønsberg Arbeiderpartis politikk på kultur, idrett og folkehelse

Kultur og idrett gir livet innhold og binder oss sammen som mennesker. Det bryter ned skiller mellom folk og skaper møteplasser og sterkere felleskap. Tønsberg som Norges eldste by og den rike historia i hele kommunen er noe av det som gjør kommunen vår så attraktiv.

Vi vil satse på kultur, frivillighet, idrett og skape arenaer for deltakelse og liv i lokalsamfunnet. Alle skal ha mulighet til å delta i samfunnet, uavhengig av bakgrunn, bosted og størrelsen på lommeboka.

Tønsberg er en kommune med en rik og mangfoldig historie. Både middelalderen og vikingtida er viktige i Tønsberg. Oseberg, slaga på Re, Slottsfjellsområdet og middelalderkirkene er en del av identiteten i kommunen vår. Dette må synliggjøres for både innbyggerne og omverden. Gjennom å legge til rette for de mange frivillige innen hele det mangfoldige kulturminnefeltet, skapes det møteplasser og aktiviteter som styrker lokal identitet. Kulturminneplanen i Tønsberg skal ha forpliktende tiltak.

Allmennheten skal ha tilgang til friluftsområder og friluftsliv. Kommunen skal bidra med kjennskap til alle friluftsmulighetene i kommunen vår og bidra med støtte til merking og vedlikehold i samarbeid med frivillige lag og foreninger.

Tønsberg Arbeiderparti vil:

1. at alle barn og unge skal ha tilgang til gode kultur- og fritidsaktiviteter, uavhengig av størrelsen på lommeboka
  2. ha en egen stimuleringspott til aktiviteter og tiltak for barn og unge
  3. sikre rask framdrift for ny svømmehall ved dagens plassering
  4. øke antall plasser ved kulturskolen, med reduserte priser og flere friplasser slik at flere kan utvikle sine ferdigheter innen kunst, musikk, teater og andre kulturelle former
  5. at kulturskolen fortsatt skal være til stede i ulike deler av kommunen
  6. gjøre kulturminnene i hele kommunen kjent
  7. danne kulturløyper der turløyper knyttes sammen med kulturminner
  8. skape bedre forutsigbarhet for de frivillige som jobber med vikingtid, middelalder og maritim kultur
  9. at folkebiblioteket blir brukt til å styrke ytringsfrihet og demokrati i lokalsamfunnet, og det skal være en viktig og inkluderende møteplass
  10. legge til rette for et godt samarbeid mellom forvaltning og frivillighet, basert på god dialog og felles mål
  11. legge særlig til rette for aktiviteter, møteplasser og friluftsliv som inkluderer personer med funksjonsnedsettelser