En renere og grønnere by

Kommentar i Tb.no 7. November. Bystyremedlem og medlem i Utvalget for næring og samfunnsutvikling.

5. oktober la Tønsberg kommune ut Kommunedelplan for klima, miljø og energi (KME) til høring på sine hjemmesider. Nå har innbyggerne mulighet for innspill til kommunen fram til 18. november. Kommunen skal kutte utslipp av klimagasser og trenger deg med på laget.

KME-plan skal være grunnlaget for kommunens innsats i klimatilpassingen, ta sitt samfunnsansvar for å beskytte det ytre miljøet og ha fokus på klima og miljøarbeidet, og foreslå tiltak som fører til reduserte utslipp av klimagasser til det beste for våre innbyggere.

Nå har innbyggere og organisasjoner en mulighet til å påvirke planen slik at vi kan samarbeide om å redusere klimautslippene for fremtidige generasjoner.

I arbeidet med denne KME-planen ble det nedsatt en klimakomité bestående av medlemmer fra Utvalg for næring og samfunnsutvikling med støtte fra kommunens administrasjon. Det har vært et stort og spennende arbeid som nå foreligger som en plan som skal gjennomføres.

Arbeiderpartiet har hatt en stor påvirkning på arbeidet og utarbeidelse av mål og tiltak som skal iverksettes så snart bystyre har behandlet planen.

Verden blir villede, våtere og varmere. For framtiden vil vi få klimaflyktninger dersom vi ikke alle sammen bidrar til å redusere klimautslippene lokalt og tenker globalt. Mange av naturkatastrofene den senere tiden i Norge og verden for øvrig skyldes klimaendringene om vi tror det eller ei.

Opposisjonen (Ap, Sp, V og SV) utarbeidet etter kommunevalget i 2015 en miljøplattform som vi skulle samarbeide om i denne perioden. Det meste av det vi utarbeidet som felles mål er kommet med i den nye planen.

Norges klimapolitikk er forankret gjennom klimaforlikene i 2008 og 2012. Gjennom planen belyses viktige tema og innsatsområder der Tønsberg kan og skal gjøre et arbeid for å redusere sin miljøpåvirkning. Visjon og hovedmål blir underbygget av følgende seks temaer: Kommunens virksomhet, energi, areal og transportplanlegging, næringsliv, skog- og jordbruk og Innbyggere og lokalsamfunn.

Kommunens strategier for å nå målet, er å gjennomføre informasjonskampanjer for å øke befolkningens kunnskap om miljø, klima og energiforbruk, arrangere aktiviteter for å hjelpe befolkningen til å ta mer miljøvennlige valg i hverdagen. Videre skal kommunen samle statistikk om husholdningsavfall og sette søkelys på helsegevinstene av miljøvennlig atferd, utarbeide undervisningsopplegg rettet mot barnehager, barneskoler og ungdomsskoler som omhandler klima og miljø,

og ha strategier for hvordan næringslivet skal bli mer klimavennlig. Blant annet skal det vurderes å sikrer grønne tak på nybygg og større rehabiliteringer som fordrøyning av nedbør.

Kommunen selv skal gjøre en betydelig innsats for å redusere klimagassutslippene fra egen virksomhet, og på den måten gå foran med et godt eksempel for kommunens næringsliv og innbyggere.

I tillegg har vi byplanen som igjen inneholder mange planer som skal medvirke til det grønne skifte, til å redusere klimautslippene gjennom bedre tilrettelegging for gående, syklene, offentlig nullutslipps kollektivtransport og redusere antall privatbiler i sentrum.

Arbeiderpartiet har tro på at målene, med alle sine tiltak i planen, er realistiske og oppnåelige innen 2026 – i samarbeid med alle virksomheter og innbyggere i kommunen.

Vi skal ta vårt ansvar som parti, og følge opp planen slik at målene oppnås og vise at det nytter.

Tønsberg kommune skal være ledende i klimaarbeidet, grønn, ren og bærekraftig og skal i 2030 slippe ut 40 % mindre klimagasser enn i 1990.

Lisbeth Johansen