Et steingjerde strekker seg langs en åker, grønn på den ene siden og gul på den andre, langt borte er det en gård. Foto: Øivind Haug

En rein og levende kommune

Tønsberg Arbeiderpartis politikk på klima og miljø

Den viktigste jobben vi gjør i 2020-åra, er å sikre framtida gjennom å redusere klimagassutslipp. Det er avgjørende at kommunen leder an i det grønne skiftet. Klimakostnad og klimatiltak vil være overskrifter over alt arbeidet vårt. Vi vil fortsette å bruke et eget klimabudsjett og klimaregnskap i Tønsberg kommune for å nå måla våre.

Arbeiderpartiet vil at kommunen skal samarbeide med innbyggerne og bedriftene slik at hver og en tar miljøvennlige valg og bidrar til kutt i klimagassutslipp.

Fjorden, strendene og vassdraga skal være reine og levende. Kommunen skal delta aktivt i forvaltninga av vassdraga våre og legge til rette for at kloakk ikke går i sjøen eller elva, og at nitrogenavrenninga fra landbruket begrenses.

Vi skal ta godt vare på det vi har. Dette gjelder all infrastruktur, som gang- og sykkelveier, bygninger, parker, lekeplasser og samlingssteder.

Vi skal spare på energien. Større boligprosjekter skal være mest mulig energieffektive med flere nullutslippshus og bruk av fjernvarme, solenergi eller tilsvarende. Eksisterende kommunale bygg skal gjøres mer energieffektive der det er mulig.

Arbeiderpartiet vil få sykkelbyen Tønsberg på hjul igjen! Vi ønsker å øke sykkelandelen i det sentrale Tønsberg til 20 prosent og til 10 prosent i hele kommunen. Vi vil jobbe for et sammenhengende sykkelveinett i kommunen og prioritere gang- og sykkelveier til alle skolene våre.

Tønsberg Arbeiderparti vil:

1. at klimagassutslipp i Tønsberg skal være 60 prosent lavere i 2030 enn i 1990
  2. ha en grønn guide med klima-, miljø-, gjenbruks- og energitiltak som innbyggerne, bedriftene og tjenestene i kommunen kan iverksette
  3. støtte videreutvikling av Den Magiske Fabrikken for økt produksjon av biogass og biogjødsel og legge til rette for vekstmuligheter i Rygg miljøpark
  4. etablere en ny tømmestasjon for båtkloakk i Ollebukta
  5. ha ei tiltakslite for gjenbruk, bevaring og fornying av viktig infrastruktur
  6. arbeide for energieffektivisering i alle kommunale bygg
  7. gjenreise sykkelbyen Tønsberg
  8. at kommunen skal være en sykkelvennlig arbeidsplass
  9. arbeide for å styrke og utvide kollektivtilbudet i hele kommunen, og gjøre det kjent
  10. arbeide for bedre vannkvalitet i vassdraga og fjorden