- En kulturskole for alle

Leserinnlegg av Gunhild Rui og Lars Jørgen Ormestad, kommunestyrerepresentanter, Tønsberg Arbeiderparti

«Kultur er å si den sannhet man har sett med sine egne øyne og formulert ved sin egen tanke.» Sitat Jens Bjørneboe.

Ormestad og Rui

Gunhild Rui og Lars Jørgen Ormestad

Det var liksom en selvfølge at han også skulle spille fotball. Men etter at han måtte stå mer på sidelinjen enn å spille kamp var det over. Nå ble gutterommet eneste arena. Helt til han kom inn på kulturskolen. Der fant han sin scene og sin stemme. Det gav følelse av ro. Det gav følelse av samskaping. Det gav følelse av mestring han ikke hadde følt før.

Mennesker trenger muligheter til å utfolde seg på flere arenaer. Utvikle ferdigheter sammen med andre og med dyktig veiledning. Kulturskolen er en slik arena der barn og unge gjennom kunst- og kulturopplevelser utvikler seg.

Det er i Tønsberg både for høy pris på kulturskolen, og for lang kø av barn og ungdom som gjerne vil lære mer og utvikle seg gjennom kunst og kultur. Dette vil Arbeiderpartiet gjøre noe med. Heldigvis ble prisen på kulturskolen redusert i forbindelse med kommunesammenslåingen. Ved budsjettbehandlingen i 2022 økte vi budsjettet til Tønsberg kulturskole med 1 million.

For økningen fikk vi etablert en friplassordning, 40 flere plasser på visuell kunst, 24 flere plasser på teater, 17 flere plasser på sang og 22 flere plasser på gitar.

Dette var et lite skritt i riktig retning. Der 103 flere barn og unge fikk tilbud i Tønsberg kulturskole. Slik gav vi enda flere barn og unge i Tønsberg muligheten til å utvikle seg og uttrykke seg gjennom kulturen og til å føle mestring.

Dette vil vi fortsette med å utvikle fremover!