En god skole for alle barn

Kronikk av Anne Holm Moen, Thordis Skallist Hovet og Anne Rygh Pedersen

Anne Holm Moen portrett

Anne Holm Moen, 7. kandidat for Tønsberg Arbeiderparti og bystyrerepresentant i Tønsberg.

Den største utfordringen vi har for barns framtid er at for mange ikke fullfører utdanningen. De som ikke lærer å lese, skrive og regne tidlig, er særlig utsatt. For å få flere til å fullføre skolen vil Arbeiderpartiet ha tidlig innsats, også med helsepersonell og miljøarbeidere. Vi satser på en god offentlig fellesskole og lik rett til utdanning. Dette er grunnleggende for å sikre like muligheter for alle.

Onsdag 19. juni behandler bystyret i Tønsberg søknad etter friskoleloven. Skagerak International School søker Utdanningsdirektoratet om godkjenning av opprettelse av ny grunnskole (1.-10.trinn) i Tønsberg kommune på Slottsfjellskolen. Mest sannsynlig blir det flertall i bystyret om å anbefale at selskapet får etablere skole i Tønsberg etter at det ble flertall i møtet til utvalg for oppvekst og opplæring 6. juni. Det ble 7 stemmer for og 4 imot. Det var SV og AP som stemte imot i utvalget, mens H, FrP, V, Krf og MDG stemte for.

Thordis Kristine Skallist Hovet

Thordis Skallist Hovet, 9. kandidat for Tønsberg Arbeiderparti og kommunestyrerepresentant i Re.

Rådmannen beskriver i saksfremlegget konsekvensene for Tønsberg ved å etablere enda enny friskole i en kommune med allerede stor andel elever i private skoler sammenlignet med landssnittet og større kommuner. 7,6 % av elevene i Tønsberg går på privat grunnskole og 7,9 % i Re, mens på landsbasis er andelen på 4 %. Dersom Skagerak International School også får etablere seg i Tønsberg, blir andelen enda større i den nye kommunen. Endringer i elevtall på kommunens grunnskoler vil medføre reduksjon i de statlige overføringene til kommunen på kr. 95.600 pr elev som går på en privatskole i 2019.

Videre skriver rådmannen at skolesystemet i Norge har lange tradisjoner knyttet «Fellesskolen». Det innebærer at vi har et skolesystem som skal gi et likeverdig tilbud til allesom bor i Norge. Et likeverdig skoletilbud til alle barn og unge i Norge er et viktig demokratisk prinsipp. Tønsberg kommune jobber målrettet med utvikling av elevenes læringsresultater og læringsmiljø, slik at enda flere elever skal fullføre videregående opplæring.

Partiene som støtter etablering av flere privatskoler i Tønsberg ønsker en større valgfrihetfor innbyggerne i kommunen. De mener at fellesskolen har godt av konkurranse og at fellesskolen ikke dekker behovene til alle elevene. En elevplass på Skagerak International Sandefjord koster kr. 32.900 pr år. Så den valgfriheten det her snakkes om er for de som harråd til å betale skolepenger og det kan medvirke til økte forskjeller som Arbeiderpartiet ikke ønsker.

Anne Rygh Pedersen portrett

Anne Rygh Pedersen, ordførerkandidat for Tønsberg Arbeiderparti

På tross av argumenter i saken om hvordan etablering av ytterligere en privatskole svekker fellesskolens driftsgrunnlag og går på tvers av det grunnleggende prinsipp at fellesskapet mellom elevene med ulik bakgrunn og ulike forutsetninger skal ivaretas i opplæringen, velger rådmannen en positiv innstilling til etablering av skolen. Det basert på muligheten forå tiltrekke seg internasjonal arbeidskraft. En internasjonal skole vil gjøre Tønsberg til et mer attraktivt bosted, noe som kan medføre økte skatteinntekter, skriver han. Tønsberg har allerede stor tilflytting og det planlegges fortløpende utbygging av den offentlige skolen.

Arbeiderpartiet mener at vår viktigste oppgave er å sikre en god skole for alle barn og vår plan for å styrke skolen er følgende tre satsninger for en bedre skole:

• Lesing, skriving og regning. Arbeiderpartiet vil sikre alle elever tidlig hjelp, og gi ekstra undervisning til de somsliter gjennom en lese, skrive- og regnegaranti.
  • Mette barn lærer mer. Arbeiderpartiet vil innføre et enkelt måltid om dagen i grunnskolen, for å bedrefolkehelse og økt læring.
  • Trygge barn lærer mer. Alle barn skal få et variert, trygt og godt tilbud gjennom hele dagen på skolen. Arbeiderpartiet vil gradvis gjøre SFO gratis slik at alle de som trenger det mest ogsåkan bruke tilbudet.

Er du en av de som også ønsker å satse på fellesskolen og er du enig i vår plan for å styrkeskolen, kan du gi din stemme til Arbeiderpartiet ved årets kommunevalg 8. – 9. september. Vi i Arbeiderpartiet vil sørge for en god skole for alle.