Tre barnehagebarn har bygd et tårn høyere enn seg selv. Foto: Øivind Haug

En god oppvekst varer hele livet

Tønsberg Arbeiderpartis politikk på oppvekst og opplæring

En god barndom varer hele livet.

Derfor skal alle barn oppleve en trygg oppvekst. Den største utfordringa vi har for barnas framtid, er at for mange ikke fullfører utdanninga. Arbeiderpartiets mål er at alle barn skal ha en trygg og god oppvekst uavhengig av hvem de er, hvor de kommer fra, og hvordan familien deres har det. For Arbeiderpartiet er det viktig med et barnehagetilbud som stimulerer til utvikling, en god offentlig skole med fokus på mestring, trygge oppvekstmiljøer og mulighet til å utfolde seg gjennom gode fritidstilbud.

Vi satser på gode barnehager med plass til alle, en inkluderende offentlig fellesskole og lik rett til utdanning. Dette er grunnleggende for å sikre like muligheter for alle. For at barn skal ha det bra, må det være nok voksne rundt dem, med god og variert kompetanse, som raskt kan fange opp og møte barnas behov. Dyktige ansatte som har tid til å følge opp, er en viktig forutsetningfor å få til et tilpasset tilbud. Arbeiderpartiet er opptatt av at alle barn skal få rike og varierte mestringsopplevelser. Ikke alle lærer på samme måte, og dermed må man både sikre leken og gode lese-og regneferdigheter samtidig som man sørger for å styrke den praktiske tilnærminga til læring.

Arbeiderpartiet vil at barn og unge tas på alvor og blir hørt. Tilgang på nok voksne som har tid, er det viktigste virkemiddelet for å hindre utenforskap, mobbing og strev. Flere miljøterapeuter i skolen kan forbedre det psykososiale miljøet og forhindre skolefravær og skolevegring.

Tønsberg Arbeiderparti vil sikre gode barnehager for alle barn gjennom å:

1. fortsette å styrke bemanninga i barnehagene slik at alle barn blir sett igjennom hele dagen
  2. sikre at framtidige barnehager etableres og drives av kommunen eller ideelle aktører, eller er foreldredrevne
  3. etablere flere barnehageplasser i områder der tilbudet er for lavt i forhold til etterspørsel, for eksempel på Sem og i Slagen
  4. arbeide for utvidet rett til barnehageplass for flere barn fra den måneden de fyller ett år, og starte med barn født i desember
  5. tilstrebe plass i barnehage for barn som flytter til kommunen, og som har rett til barnehageplass i kommunen de flytter fra
  6. sikre god overgang mellom barnehage og skole

Tønsberg Arbeiderparti vil at skolen skal være et sted for mestring, lek og læring gjennom å:

1. fortsette å styrke lærertettheten i skolen
  2. arbeide for at alle barn får tilgang til et heldagstilbud på skolen med varierte aktiviteter
  3. sikre at skoletilbudet tilpasses elevenes utfordringsbehov
  4. sertifisere kommunale skoler som dysleksivennlige, slik at lese- og skrivevansker blir avdekt tidlig