Bystyret har behandlet fastlandsforbindelse; intensjonsavtale vedtatt

Tønsberg Arbeiderparti går i front for en helhetlig og god samferdselspolitikk i Tønsberg.

Per Martin Aamodt portrett

Opposisjonsleder Per Martin Aamodt

Intensjonsavtalen som ble fremforhandlet mellom Tønsberg kommune, Færder kommune og Vestfold fylkeskommune ble vedtatt i bystyret i Tønsberg 6. februar. Avtalen går ut på ny fastlandsforbindelse mellom Ramberg og Smørberg, samt en rekke tiltak for å redusere trafikken i Tønsberg sentrum.

 Du kan lese vedtatt intensjonsavtale i åtte punkter her.

Gruppeleder og opposisjonsleder Per Martin Aamodt holdt innlegg om saken, og sa følgende:

"I dagens TB sin leder under overskriften «Veien videre» skriver TB: «Hvis politikerne i bystyretgratulerer hverandre etter kveldens vedtak, er det neppe fordi de synes broen blir en optimal løsning. Det er snarere fordi de nå kan ta fatt på det siste strekket mot en ferdig utbygdveiforbindelse etter nær tre tiår med utredninger, politiske kamper og omkamper. 

Med ca 30.000 mennesker bosatt i Færder kommune og Kaldnes-området kan vi ikke lenger ta sjansen på å hakanalbroen som eneste fastlandsforbindelse.»

Dette gir et godt bilde av situasjonen, og personlig føler jeg det er der vi er nå. Skal vi nok en gang be om omkamp (regional plan) eller skal vi gå videre og ha hånda på rattet? Som mangeårig areal-politiker ønsker jeg og et flertall i gruppa dette.

Saksutredningen i møtet i mai for kommunedelplan var på ca 50 sider med enormt mange bilag og vedlegg og et stort flertall i denne salen var fornøyd med valgte løsning når vi behandlet saken omveiforbindelse i tunell Kaldnes/Korten. Diskusjonen og innleggene den gangen var ikke så mye omvalget mellom tunell eller bro. 

Heller valget mellom stopp og utredning av parallellbro «Øst-alternativet» eller tunell-alternativet. Stort flertall for tunell i møtet i mai. Det var da flertall for tunell i Færder og Tønsberg. Så valgte flertallet i Fylkestinget bro-løsning og spillet var i gang.

Det har skjedd mye siden den gangen:

  • Drøftinger med Fylkesmann
  • Møter i Overordnet styringsgruppe i Bypakke Tønsberg (OSG)
  • Scanning av byfjorden
  • Trafikkanalyser
  • Nye drøftinger hos Fylkesmann
  • Mandat til forhandlingsgruppa før jul
  • Forhandlinger
  • Signering av intensjonsavtalen 28. desember
  • Gode diskusjoner i bystyregruppa
  • Politisk behandling av avtalen i dag (6. februar 2019)

Vi i Arbeiderpartiet kommer til å stemme etter egen overbevisning"