Bystyresak 13. september om nytt sykehjem på Hogsnes

Bystyremedlem Kari Asmyhr hadde innlegg på hva Arbeiderpartiet ønsker å bruke Træleborg sykehjem til når sykehjemmet på Hogsnes er ferdig. Vi fikk desverre ikke flertall for forslaget.

Ordfører

Arbeiderparti er meget fornøyd for at vi skal bygge et nytt sykehjem på Hogsnes.

Vi mener allikevel det for tidlig i prosessen å legge inn en premiss om at sykehjem på Hogsnes skal komme som erstatning for Træleborg. En slik forutsetning tar ikke høyde for at det blir et økende antall eldre i årene som kommer. Selv om vi bestreber oss på å utvikle et tilbud som gjør at flere skal få bo lengere hjemme, lever vi lenger, og når vi må ut av vår gamle bolig er det fordi vi da er så syke at vi må på sykehjem.

Vi tror ikke at behovet for sykehjemsplasser blir mindre i fremtiden.

Det bygges mange nye boliger i Tønsberg, og det er også boliger som det vil bo eldre beboere i, som etter hvert trenger sykehjemsplass. Dette mener vi gjør at man kan trenge sykehjem mer sentrumsnært, og når vi legger ned Træleborg sykehjem blir dette tilbudet borte i sentrum av byen.

Vi ønsker derfor å fremme forslag om et punkt 2 i Rådmannens innstilling:

Det forutsettes at det inn til videre ikke legges inn i planarbeidet at Træleborg sykehjem skal erstattes av nytt sykehjem på Hogsnes.

Kari