Bystyremedlem Anne Holm Moen hadde to innlegg i bystyret 21.juni

Her er det ene innlegget: Kvalitetsmelding, tilstandsrapport for Tønsberg-skolen 2016-2017

Kvalitetsmeldingen er et godt og informativt dokument.

Det gjøres endringer i skolestruktur, det er reformer, prosjekter og pedagogiske ideer. Det er viktig å måle og evaluere om disse endringene har hatt effekt.

Blir skolestrukturen mer robust etter nedleggelse av skoler?

Blir elevene bedre til å lese etter innføring av SOL?

Blir det bedre læringsresultater ved økt fysisk aktivitet?

Blir læringsmiljøet bedre ved bruk av SMART Oppvekst?

Øker presentasjonene ved å kutte ut tallkarakterer på prøver og innleveringer?

Vi fikk presentert på et utvalgsmøte i Oppvekst og Opplæring hvordan Ringshaug ungdomsskole har kuttet ut tallkarakterer på vanlige prøver og innleveringer. De mener at de lærer mer uten karakterer og at læringsmiljøet blir mindre stressende og mer motiverende. Det gis da kun karakterer i hvert fag ved terminslutt.

Presterød ungdomsskole har innført økt fysisk aktivitet fordi de vet at fysisk aktivitet i skolehverdagen er positivt for økt læring. I tillegg får elever med interesse innen idrett mulighet til å velge fysisk aktivitet og helse i valgfag.

Re har innført SMART oppvekst og det innføres nå også i Tønsberg-skolene. Jeg deltok på SU-møte på Presterød skole forrige uke der jeg ble informert om dette som virkemiddel for bedre læringsmiljø. Hva vil kunne skje om alle barn lærer seg ferdigheten i å se alt som er bra hos seg selv og andre? SMART har som mål å forløse barn og unges enorme potensialer. Dette i motsetning til mye av dagens fokus som går ut på å løse barn og unges problemer, eller reparere «feil og mangler». SMART handler om å tenne gnisten og utløse engasjement, pågangsmot, livsglede og håp.

I 2012 ble det gjort et politisk vedtak om å innføre SOL (Systematisk Observasjon av Lesing). Hensikten var å styrke elevenes leseferdighet, gi lærerne høy kompetanse innen leseutvikling, og ha et system som har faglig tyngde og som støtter seg på nyere forskning om lesing. Og Tønsberg har gjennomført skolenedleggelser. Ikke fordi disse skolene viste dårlige resultater på nasjonale prøver, elevundersøkelser eller frafall, men for å gjøre hele Tønsberg-skolen samlet mer robust. Det var stort engasjement blant innbyggerne da skolene Klokkeråsen, Husøy og Hoksnes ble foreslått nedlagt. Det viste oppmøte i diverse fakkeltog at disse skolene var ønsket i nærmiljøene.

I Tønsberg-skolen er det i tillegg til de nasjonale føringene to langsiktige overordnete prioriterte områder:

• Vi vil sikre likeverdig og høy kvalitet på alt arbeid med barn og unge

• Vi vil prioritere forebygging og tidlig innsats

For å oppnå dette har Tønsberg-skolen satt seg følgende 4 resultatmål:

• Lærerne i Tønsberg-skolen er gode klasseledere

• Læringsmiljøet utfordrer og motiverer elevene til læring

• Ingen elever i Tønsberg-skolen opplever mobbing

• Elevene i Tønsberg-skolen medvirker aktivt i utviklingen av eget læringsmiljø

Som representant i utvalget for Oppvekst og Opplæring og som foresatt i skolen har jeg etter hvert fått god innsikt i satsningsområdene. Jeg er imponert over systematikken og jeg synes at tilstanden i Tønsberg-skolen er godt oppsummert i kvalitetsmeldingen.