Arbeiderpartiet vil ha en svømmehall på idrettenspremisser i messområdet

Innlegg av Bystyrerepresentant Gunhild Rui

Tønsbergs innbyggere og vannidrettene fortjener en svømmehall nå. Messeområdet er og kan bli en flott idrettsstorstue i Tønsberg. Et sted for lek, trening og læring for et mangfold av idretter og fritidsaktiviteter ute og inne.

Det undrer oss i Arbeiderpartiet at plasseringen av svømmehallen ser ut til å være mer styrt av byråkratene i kommunens og Færderpolitikernes holdninger enn av velbegrunnede fakta.

At Høyre og FrP i bystyret i Tønsberg lar seg styre av Færder og ikke ser at kommunen vi bor i er best tjent med å bygge i messområdet er skremmende.

At faktagrunnlaget i saksdokumentene er full av implisitte forutsetninger er for dårlig.

Det er ingen tvil, messområdet er svært godt egnet med tanke på mange forhold: det er raskest å bygge her, det er god nok plass til et skikkelig anlegg for vannidrettene, det er gode parkeringsmuligheter i området, det går buss forbi hvert 10 minutt, det går gang og sykkelsti forbi, tomta er kommunen sin og det gir kommunen stordriftsfordeler ved samlokaliseringen med de andre idrettsanleggene.

Plasseringen ved dagens svømmehall kan komme til å bli kompromisset, men tomten er ikke stor nok til at vannidrettene raskt kan få et anlegg de fortjener. I tillegg kommer alle de trafikale utfordringene i området som ser ut til å fordre bygging av rundkjøring som vil måtte gripe inn i Gunnarsbøparken.

Det er godt at de to tomtealternativene med masse utfordringer med både trafikk og grunnen, Stensarmeen og Kaldnes, ser ut til å være ute av bildet etter møtet i overordnet styringsgruppe.

Arbeiderpartiet er opptatt av at vi som politikere er valgt for å styre utviklingen i vår kommune til det beste for våre innbyggere. Det beste for Tønsbergs innbyggere, og nye Tønsberg, mener vi er en plassering av svømmehallen i messområdet.

Gunhild Rui