Arbeiderpartiet var aktive på talerstolen i bystyret 21.juni

Bystyremedlem Kari Asmyhr presentert to saker som var til behandling: "Responssenter velferdsteknologi" og "Kommuneplanens handlingsdel 2018-2021"

Responssenter velferdsteknologi

Dette er en sak med blikk inn i fremtiden, noe som er veldig positivt. Arbeiderpartiet ser på responssenter for velferdsteknologi som et godt fremtidsrettet tiltak, …og er i tråd med kommunens handlingsdel og strategi og handlingsplan for velferdsteknologi. Arbeiderparti er enig i at dette er ikke noe kommunen kan starte på egen hånd, vi har full forståelse for at kommunen ikke har den rette kompetansen i dag.

Men det er noe vesentlig som vi savner oversikt over, og det er kostnadene. Helse og omsorg-sektoren har et meget presset budsjett og når det nå legges opp til at dette skal gjøres innenfor rammen til hjemmetjenesten, kunne vi ønske et mer oversiktlig oppsett i saken. Vi synes det er kommer dårlig frem hva denne investeringen koster og hva koster det å bemanne responssenteret, for å få inn riktig kompetanse? Vi regner med at vi skal ha egne ansatte til å bemanne dette?

Hvis det skal skje en omrokkering av allerede eksisterende ressurser, bør også dette vises i saksutredningen.

I saken og rådmannens innstilling blir det brukt benevnelse: Helsedirektoratets krav til bemanningsfaktor. Er det et krav eller er det en anbefaling? Et krav om bemanningsfaktor vil innebære en ny praksis som kan få store konsekvenser for kommunen. Dette har vi behov for å få mer kunnskap om før vi tar stilling til saken.

Dette er, som allerede nevnt, en sak som vi i utgangspunktet opplever som positiv. Usikkerhet knyttet til økonomiske konsekvenser og bemanningskravet gjør at vi trenger noe mer informasjon før vi kan ta stilling til saken.

Arbeiderpartiet ønsker i tillegg at det også sees på mulighetene for å samarbeide med omkringliggende kommuner, vi tenker da for eksempel Færder og Horten og kanskje også Holmestrand? I disse kommunene har ikke saken vært oppe ennå, så det burde være muligheter for å undersøke dette.

Ut i fra dette ønsker Arbeiderparti at saken tas tilbake og at saken kommer opp etter ferien med kostnadsoversikt og en tilbakemelding om et eventuelt samarbeid med nevnte kommuner er mulig.

Arbeiderpartiet fikk ikke flertall for at saken skulle tas tilbake til rådmann med en ny behandling av saken over sommeren.