Arbeiderpartiet til kamp mot barnefattigdommen i Tønsberg

Leder i Tønsberg Arbeiderparti, Anne Holm Moen, maner til kamp mot barnefattigdommen i Tønsberg. Les hennes innlegg i kveldens bystyremøte her!

Anne Holm Moen på talerstolen i Tønsberg bystyre

Ordfører, bystyret

Strategiplan for barnefattigdomsbekjempelse ble vedtatt i bystyret 9.november 2016. Det å jobbe med tiltak for å redusere barnefattigdom er en langsom prosess. Posisjonen fremmet i det samme bystyret et tilleggsforslag tilrådmannens innstilling.

Rådmannen utreder sak med alternative modeller og tilhørende konsekvenser for inntektsgradert foreldrebetaling i barnehager og SFO, og søskenmoderasjon på tvers av barnehage og SFO. Saken fremlegges til behandling for politiskbehandling i løpet av 1. halvår 2017.

I bystyret 21. juni 2017 fikk vi en sak til behandling om inntektsgraderte satser og søskenmoderasjon i barnehage og skole. Tønsberg kommune følger statens ordninger for inntektsgraderte satser, gratis kjernetid for familier med lavinntekt, samt søskenmoderasjon i barnehagene.

I SFO har vi ogsåsøskenmoderasjon. Men det er i dag ingen ordning med søskenmoderasjon når familier har barn både i barnehage og SFO. Det er ikke inntektsgraderte satser i SFO. Saken ble tatt til etterretning og vurderes igangsatt når kommunensøkonomi tillater det.

Det ble ikke innarbeidet noe på dette i budsjett 2018 og det ligger heller ikke inne i budsjettforslaget for 2019. Dette på tross av at det står i strategiplanen at alle barn skal kunne gå ibarnehage og på SFO er det ennå ikke prioritert økonomiske tiltak for å få dette til.

Det ble vedtatt i kommuneplanens handlingsdel 2019-2022 at det skal være et mål for Tønsberg kommune at alle 1. trinns elever som ønsker det skal ha anledning til å gå på SFO. Dette gjøres ved å

1) Fryse SFO priser på dagens nominelle nivå i 2019.

2) Innføre en ordning fra 2019 som gjør at de enkelte skolene får økonomisk tilskudd/får forvalte et antall friplasser på SFO 1. trinn.

3) Det innføres søskenmoderasjon mellom barnehage og SFO når det økonomiske handlingsrommet tillater det.

Da rådmannens forslag til budsjett ble lagt frem var kun det første punktet med og når vi nå har statusrapport barnefattigdomsbekjempelse og satsning i 2019 til behandling er også kun første punkt med som nye og særligesatsningsområder i 2019.

Hvor ble det av ambisjonen at alle barn på 1. trinn skal få anledning til å begynne på SFO, som vi faktisk vedtok i kommuneplanenshandlingsdel? Arbeiderpartiet synes vi senker ambisjonsnivået alt for lavt når det gjelder å bekjempe barnefattigdom.

Derfor fremmet vi følgende forslag i UOO som ble enstemmig vedtatt: Det skal være et mål for Tønsberg kommune at alle 1. trinns elever som ønsker det skalha anledning til å gå på SFO. Dette som et punkt på side 14 i statusrapportenunder nye og særlige satsningsområder i 2019.

Et annet viktig tiltak for å redusere barnefattigdommen er å holde barnetrygden utenfor beregning av sosialhjelp. Dette gir barnefamiliene som mottar sosialhjelp ca 12.500 mer i året. Det er penger som kan virke sosialt utjevnende frem til det eventuelt blir en annen løsning for disse familiene. Og tilslutt kommer Arbeiderpartiet tilbake til matservering i barnehagene ogogså etter hvert i skolene som et sosialt utjevnende tiltak.

Alle tiltakene jeg har nevnt kjenner dere igjen fra vårt budsjettforslag som skal behandles i bystyret 12. desember. Vårt budsjettforslag inneholder stort sett kun tiltak for å redusere barnefattigdom og redusere forskjeller. Det må gjøres noe med dette nå.