Jarlsø Marina og Per Martin Aamodt

Arbeiderpartiet sier nei til uansvarlig utbygging på Jarlsø

Per Martin Aamodt, leder av utvalg for plan og bygg, sikret fredag flertall for en ansvarlig arealbruk på Jarlsø - ikke massiv utbygging igjen

Utvalg for plan og bygg i Tønsberg kommune behandlet fredag 7. mai saken om mer storstilt utbygging på Jarlsø, uten endring i kommuneplanen.

Saken var til behandling i fjor, og har vært vanskelig for politikerne å behandle, fordi svært ulik informasjon kom fram under saksbehandling i utvalg og kommunestyre.

I utvalgsmøtet sikret Arbeiderpartiets Per Martin Aamodt flertall for et alternativt forslag:

"Planforslaget avvises. Planforslaget er i strid med kommuneplanens arealdel og forutsetter omdisponering av arealer fra  industri og båtopplag til boligformål og park.

Fremtidig bruk av disse arealene avklares ved kommende rullering av kommuneplanens arealdel."

Per Martin Aamodt portrett

Per Martin Aamodt, leder av utvalg for plan og bygg

Per Martin begrunner dette godt:

"Generalplanen for Jarlsø bestod i sin tid av næring, industri og boliger. Underveis har det vært mange diskusjoner, blant annet har taket på antall boenheter blitt økt fra 270, via 400 til 415. Det er uheldig. Ønsker vi en stor endring nord på Jarlsø – fra næring, industri og båtopplag til flytende badstuer og boliger? En så stor endring mener jeg det er riktig å ta på et høyere nivå, i kommuneplanen."

Kommuneplanen skal jobbes med i 2022 og 2023 og er en lovpålagt plan for hvordan Tønsberg kommune skal utvikle seg tolv år fremover i tid. Arbeidet er stort og krevende, og det legger føringer for de store og viktige endringene i Tønsberg fremover.

Forslaget fikk flertall (9-2) mot stemmene til MDG og FrP.