Tønsberg Arbeiderparti på Arbeiderpartiets landsmøte

Les innleggene fra Tønsberg Arbeiderpartis representanter på Arbeiderparties Landsmøte

Tønsberg Arbeiderpartis ordførerkandidat Anne Rygh Pedersen og tredjekandidat Trude Viola Antonsen deltok på Arbeiderpartiets landsmøte sist helg.

Både Anne Rygh Pedersen og Trude Viola Antonsen fikk tale og her kan du lese deres innlegg.

• Anne Rygh Pedersens innlegg:

Kjære Jonas, tusen takk for din fantastisk inspirerende tale med de gode lokale perspektivene. Og likeledes - takk til alle dere ordførerne som har vært på talerstolen og vist fram flotte eksempler på hva det faktisk betyr at kommunen din er styrt av Arbeiderpartiet.

Jeg er enda mer motivert for jobben nå! Og hva trenger Norges eldste by? Jo - vi trenger å bli mer rause og inkluderende. Vi trenger å bygge sterkere fellesskap. Vi trenger de gode tiltakene for å minske, hindre og bremse de økende forskjellene i kommunen vår.

Vi trenger å bemanne vårt nye kommunale sykehjem på Hogsnes, når det står klart, med fast ansatt helsepersonell i hele stillinger. Av hensyn til de ansatte som får forutsigbarhet for ei lønn å leve av, og av hensyn til beboere og pårørende som får en tjeneste med bedre kvalitet og færre å forholde seg til i det som er deres hjem. Gradvis vil vi jobbe oss fram til heltid også i de andre virksomhetene i kommunen. Heltid skal være en rettighet i Tønsberg - og deltid en mulighet.

Heltidskulturen vi vil innføre vil være det beste forebyggende tiltaket for at de flotte folka vi har ansatt på helseområdet ikke sliter seg ut på «jakt» etter vakter for å få hjulene til å gå rundt. Det vil forebygge sykemeldinger og tidlig arbeidsuførhet.

Vi trenger å stå tydelig opp mot den omfattende privatiseringen skolene våre er utsatt for. Vi vil bruke de offentlige kronene, våre felles skattepenger, inn i nærskolen, der barn av direktører møter barn av snekkere. Der barn med ulik kulturbakgrunn treffes bygger broer. Der grunnlaget for framtida vår med mindre forskjeller legges.

I Tønsberg merker vi nå at lekkasjen av offentlige midler påvirker fellesskolen. Vi trenger de pengene til flere lærere, skolemåltid, leksehjelp, aktiviteter og en helhetlig skoledag inkludert et SFO som alle har råd til. På den måten vil vi bremse den sosiale spiralen, og bidra til at barn får samme muligheter i starten av livet, uavhengig av foreldrenes inntekt. Det er alltid bedre å bygge barn, enn å reparere voksne.

Vi vil holde barnetrygden utenfor i beregningen av sosial stønad. Det er da en aldeles pussig ide, å tenke at barnetrygden skal være en universell ordning for alle barn - bortsett fra for de barna som trenger den mest, de som vokser opp i familier som sliter økonomisk. Det vil være en av de første sakene vi griper fatt i når vi tar over, vår kjære nabo Re som vi skal slå oss sammen med, har gått foran og innført det allerede.

Vi vil spille på lag med frivilligheten. Det er ingen floskel at uten frivilligheten dør Norge. I vår kommune har vi fantastiske eksempler på hvilken innsats som gjøres, med små offentlige tilskudd. Et eksempel er Røde Kors sitt Stella kvinnesenter, en flott møteplass der det jobbes aktivt med å få kvinner som har kommet til Norge ut i arbeid og utdanning. Med gode resultater! Kommunen trenger ikke å gjøre alt, men på dette området er det ingen tvil om at vi også som kommune trenger å gjøre mer. Frivilligheten blir et flott supplement.

Det er ikke alt vi kan få til i kommunene, men vi kan gjøre mye. Vi kan gjøre en forskjell. For å komme i mål, må vi først vinne masse ordførere til høsten, og deretter bruke det motiverte laget for å ta igjen makta nasjonalt i 2021.

Kjære landsmøte, politikk er å ville! I Tønsberg vil vi stå på hver dag fram til valget, med klar ambisjon om å overta makta. Den makta skal vi bruke til å bygge sterkere fellesskap. Det skal vi gjøre i samarbeid med partier som vil i samme retning som oss, og sammen med våre gode venner i fagbevegelsen. Nå gjelder det mere enn før! Tønsberg er klar for å bli en del av «brannmuren». Tusen takk for inspirasjon med på veien.

Tønsberg Arbeiderpartis ordførerkandidat Anne Rygh Pedersen på Arbeiderpartiets Landsmøte 2019

Ordførerkandidat Anne Rygh Pedersen

• Trude Viola Antonsens innlegg:

Utnyttelse av våre nasjonale resurser, for vekst og utvikling i hele landet er en selvfølge. Folk skal få leve å bo der de ønsker om det er i sentrale områder eller ute i distriktene. Men for at folk skal få bo i hele landet må dette legges til rette for, det tar vi grep om med denne: By og land, hand i hand.

Det å se mulighetene og ikke begrensningene er en gave, og viktig for vekst og utvikling.

Det skal være «folk husan» synger Kari Bremnes, og det er jo akkurat det vi vil, men da må det også være arbeid, skole, barnehage og alle andre tjenester vi trenger for å bo. I dagens teknologiske verden så er det mange flere muligheter som gjør at man kan bo mer grissgrendt, men samtidig må man snu sentraliseringen som dagens regjering ivrer etter, de bygger ned landet, mens vi vil bygge. For meg er produksjon veldig viktig, å utnytte de landbruksarealene og resursene landbruket gir, i hele landet til det de er tenkt, og samtidig klare å tenke nytt så vil det gi nye næringer.

I Tønsberg, bare et par km unna der jeg bor er det bygget opp noe helt fantastisk, Den Magiske Fabrikken. Der brukes husdyrgjødsel som kommer fra tanker fra gårdsbruk i Vestfold, og matavfall som kommer inn fra alle husstander, dette bidrar til redusert klimautslipp i landbruket, utvinner klimavennlig biogass og produserer biogjødsel til produksjon av ny mat. Dette er et unikt samarbeid med landbruket. Prosjektet «Den Magiske Fabrikken» er et pilotprosjekt som startet opp i 2008, i 2016 ble 30 % av all husdyrgjødsel brukt til biogassproduksjon. Og det fører oss videre inn i distriktene og som slår i hjel sentraliseringstanken, vi har da husdyrgjødsel og matavfall i resten av Norge også, dette er jo en fremadstormende næring som vil styrke landbruket, distriktene og ikke minst klima. Det vil kunne skape nye arbeidsplasser og vi vil få «folk i husan» og en bærekraft i distriktene.

Vi kommer ikke utenom å tenke klima når vi skal snakke distriktspolitikk, vi må ha miljøvennlige løsninger på produksjonen, i alle ledd. Fra biogass på landbruksmaskiner til tilrettelegging av alternativ produksjon som for eksempel økologisk landbruk, vi kommer for jo all tid ha behov for mat.Men hva slags mat skal vi produsere i fremtiden? Og hva skal vi satse på? Skal vi fortsette med overproduksjon av kjøtt? Eller skal vi ta ansvar og for eksempel se på konsesjonsgrense.

Skal vi ta ansvar å la det være lønnsomt å være bonde, i hele landet? Det syns jeg hadde vært en glimrende ide, og det er mulig om vi legger til rette for det. Dette temaet tar mye lenger enn mine tilmålte 3 min å si noe om, men det er viktig for det er ressurser i landbruket som ikke lar seg reversere om vi ikke tar grep.

«Den Magiske Fabrikken» kan faktisk være en del av løsningen. Den er verdt et besøk, så kjære partiledelse velkommen til Vestfold, lunsjen fikser jeg med mat fra lokale produsenter og ikke minst tomater dyrket på grønn C02 levert til veksthuset fra fabrikken, er ikke det kult og er ikke dette muligheter så veit ikke jeg hvor verden tar veien.

Takk for meg